روش های جراحی تنگی کانال نخاع

تشخیص بیش از 200 هزار مورد تنگی نخاع در هرسال ، به ما نشان میدهد که این بیماری نسبتاً شایع است.  دلیل آن این است که این بیماری اغلب با افزایش سن رخ می دهد.معمولا برای جلوگیری از تنگی کانال نخاع  نمی توانید کارهای زیادی انجام دهید ، اما می توانید برای درمان یا مدیریت دردی که تجربه می کنید ، کارهای زیادی انجام دهید.

تنگی نخاعی جایی است که فضاهای مختلف مهره ها باریک شده و اعصاب را فشرده می کند. این می تواند باریک شدن کانال اصلی نخاع یا حتی مفاصل صورت باشد که بین مهره ها در طول کل ستون فقرات رخ می دهد. درمان های متنوعی برای کنترل این بیماری پشنهاد میشود و میتوانید با انواع تنگی کانال نخاع آشنا شوید.

درمان های تنگی نخاع به چند دسته مختلف تقسیم می شوند. گزینه هایی وجود دارد که کمتر تهاجمی هستند و می توانند درد را تسکین دهند ، مانند تزریق استروئید. این تزریق می تواند اعصاب را آرام کرده و التهاب را کاهش دهد. با این حال ، جراحی های مختلف تهاجمی ستون فقرات وجود دارد که توسط بسیاری از متخصصان به منظور درمان این مشکل استفاده می شود. جراحی تهاجمی ستون فقرات فقط باید به عنوان آخرین راه حل مورد استفاده قرار گیرد. با این حال ، مهم است که در مورد گزینه های درمانی تنگی نخاع خود مطلع باشید ، بنابراین موارد زیر شش گزینه جراحی برای درمان تنگی شدید نخاعی است.

لامینکتومی

لامینکتومی کمری شایع ترین درمان جراحی برای تنگی نخاع در ستون فقرات کمری است. این جراحی خاص می تواند هم تنگی نخاعی و هم تنگی موجود در کانال اصلی را برطرف کند. یک جراح معمولاً رویکرد پشتی را انتخاب کرده و ناحیه کمر را از پشت باز می کند. پس از حرکت دادن ماهیچه ها به کنار ،تمام یا بخشی از استخوان لامیا را برمیدارد.  لامینا قسمت پشتی هر مهره از ستون فقرات است و دیواره پشتی کانال نخاعی را تشکیل می‌دهد. نخاع از طریق این کانال نخاعی مرکز مهره‌ها عبور می‌کند. در برخی شرایط خاص ستون فقرات می‌تواند نخاع را فشرده و درد ایجاد کند.

این روش برای از بین بردن فشار روی اعصاب موثر است ولی با این وجود نخاع شما را نیز در معرض خطر قرار می دهد ، زیرا دیگر استخوانی برای محافظت از آن وجود ندارد. همچنین مشخص شده است که این عمل جراحی در بیمارانی که تحت آن قرار می گیرند ، حدود 80 درصد موثر است.

فورامینوتومی

عمل جراحی سوراخ بینی از نظر رویکرد و اهداف نهایی بسیار شبیه به لامینکتومی است. با این حال ، جراح به جای برداشتن قسمتهایی از ورقه ورقه مهره ها ، استخوان موجود در سوراخ بین مهره ای را برداشته تا فشار بر اعصاب خارج شده از نخاع را کاهش دهد. اگر عصب بیش از حد تحت تأثیر قرار گیرد ، می تواند باعث درد شود و از استفاده جلوگیری کند. گسترش سوراخ امکان ایجاد فضای بیشتر و کاهش این فشار را دارد ، به ویژه اگر محل درد خاصی قابل تشخیص باشد. اگر یک جنبه باعث درد آزاردهنده می شود ، این روش نیز یکسان است.

لامینوتومی

چه کسی حدس می زند که لامینوتومی و لامینکتومی دو روش متفاوت هستند؟ در اینجا راهی آسان برای به خاطر سپردن تفاوت وجود دارد. لامینکتومی ، همانطور که در بالا توضیح داده شد ، روشی برای برداشتن لامینت است. این همان چیزی است که پسوند "-ectomy" به معنای حذف آن است. لامینوتومی از بخشی از روش لامینکتومی استفاده می کند و سپس یک قدم جلوتر می رود. پس از بزرگ شدن یا برداشتن لایه ، جراح به فتق دیسک یا خار استخوان که باعث درد بیشتر می شود دسترسی پیدا کرده و آن را بر می دارد.

فشرده سازی آندوسکوپی

بسیاری از این جراحی های باز که ما در مورد آنها صحبت کردیم را می توان از طریق آندوسکوپی کمر انجام داد. برخی از جراحان از آن استقبال می کنند زیرا از جراحی باز کمتر تهاجمی است. هر چند واقعاً بستگی به جراح دارد ، زیرا مشاهده تنگی نخاع با استفاده از روش های آندوسکوپی دشوار است. و نیازمند آن است که پزشک تبحر و تجربه کافی در این زمینه داشته باشد میتوانید فیلم جراحی آندوسکوپی دکتر بصام پور را مشاهده کنید و توضیحات ایشان را درباره این روش جراحی بشنوید.