• تزریق سیمان به مهره ها یا کایفوپلاستی چیست؟
  • ویدئو تزریق سیمان به مهره توسط دکتر بصام پور
  • عمل تزریق سیمان برای چه کسانی مناسب است؟
  • مراحل عمل تزریق سیمان یا کیفوپلاستی
  • مراقبت های بعد از عمل تزریق سیمان
  • عوارض و خطرات کیفوپلاستی یا تزریق سیمان
  • فواید عمل تزریق سیمان

کایفوپلاستی یا تزریق سیمان به مهره چیست؟

شکستگی فشاری یا شکسته شدن یکی از مهره های شما می تواند دردناک باشد. همچنین می تواند حرکت آزادانه را با مشکل مواجه کند. چرا که شکستگی می تواند منجر به سایش قطعات استخوان به یکدیگر شود. جراحی می تواند به درمان چنین شکستگی هایی کمک کند.

به عنوان مثال ، کیفوپلاستی و ورتبروپلاستی روشهای کم تهاجمی هستند که اغلب با هم انجام می شوند. معمولاً می توان آنها را بدون بستری در بیمارستان انجام داد. در ورتبروپلاستی ، پزشک مخلوط سیمان را به استخوان تزریق می کند تا به آن استحکام دهد. کیفوپلاستی جا برای مخلوط ایجاد می کند. در این روش ، یک پزشک یک بالون را وارد و باد می کند تا دهانه ای برای مخلوط ایجاد شود. بعد از تزریق سیمان ، بادکنک برداشته می شود. گاهی از کیقوپلاستی به عنوان ورتبروپلاستی بالن یاد می شود. احتمال موفقیت هر دو این روشها دو ماه پس از تشخیص شکستگی بیشتر است. این روش می تواند به تسکین درد و بهبود تحرک در مواردی که سایر اقدامات برای تسکین ناکارآمد هستند ، کمک کند.

عمل کیفوپلاستی یا ورتبروپلاستی برای چه کسانی مناسب است؟

این روش ها می توانند در درمان افرادی که استخوان هایشان در اثر سرطان ضعیف شده یا مهره های آنها به دلیل پوکی استخوان و یا بیماری که باعث از بین رفتن تراکم استخوان می شود ، موثر باشد.

از کیپوپلاستی و ورتبروپلاستی برای ترمیم شکستگی ها استفاده می شود.دقت داشته باشید از این روش ها به عنوان یک روش پیشگیرانه برای پوکی استخوان استفاده نمی شوند. همچنین ، معمولاً برای درمان بیماری های فتق دیسک ، آرتریت کمر یا انحنای ستون فقرات به دلیل اسکولیوز این روش توصیه نمی شود. تزریق سیمان به مهره ها به طور گسترده در افراد جوان تر و سالم آزمایش نشده است و اثرات طولانی مدت سیمان استخوانی مشخص نیست ، بنابراین این روشها عموماً برای افراد مسن مناسب است.

آنچه قبل و در طول مراحل جراحی تزریق سیمان اتفاق می افتد

آماده سازی عمل

از آنجا که کیفوپلاستی و ورتبروپلاستی روشهای جراحی هستند ، احتمالاً پزشک شما قبل از روز عمل جراحی ، برخی آزمایشات خون را تجویز می کند. آزمایشات تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا اسکن MRI به جراح شما کمک می کند تا ناحیه یا مناطقی را که نیاز به ترمیم دارند ، ببیند

در مرحله آماده سازی ، یک خط وریدی (IV) در بازوی شما قرار داده می شود تا بیهوشی انجام شود. همچنین ممکن است داروهای ضد درد و ضد تهوع و همچنین آنتی بیوتیک ها برای جلوگیری از عفونت دریافت کنید. احتمالاً به مانیتور قلب ، نبض و فشار خون نیز متصل خواهید بود. برای انجام این روش ها ، باید روی شکم دراز بکشید. ناحیه ای که سوزن در آن قرار می گیرد در صورت لزوم تراشیده می شود و سپس تمیز و استریل می شود. ممکن است بی حس کننده موضعی در همان محل تزریق شود.

عمل تزریق سیمان

سپس جراح شما این مراحل را انجام می دهد:

1.  جراح یک سوزن توخالی (تروکار) به پوست شما وارد می کند. با کمک فلوروسکوپی ، نوعی اشعه ایکس ، آنها سوزن را از طریق ماهیچه های شما هدایت می کنند و به موقعیت صحیح در استخوان شما می رسانند.
  2.  آنها سپس یک بالون بادی را وارد تروکار می کنند.
  3.  سپس بادکنک باد می شود تا فضای لازم برای سیمان استخوانی ایجاد شود.
  4.  هنگامی که فضا باز شد ، مخلوط تزریق می شود تا پر شود. آزمایشات تصویربرداری به جراح کمک می کند تا تشخیص دهد که مخلوط به درستی توزیع شده است.
  5.  هنگامی که سیمان در جای خود قرار می گیرد ، سوزن برداشته می شود.
  6.  منطقه بانداژ میشود و نیازی به بخیه زدن نیست
  7. IV و تجهیزات مانیتورینگ شما برداشته میشود. اگر فقط یک مهره تحت درمان قرار گیرد ، جراحی کیفوپلاستی معمولاً کمتر از یک ساعت طول می کشد.

بهبودی پس از عمل

پس از انجام این عمل ، احتمالاً برای مدت کوتاهی در اتاق ریکاوری خواهید ماند. ممکن است شما را تشویق کند که در عرض یک ساعت پس از انجام عمل ، بلند شوید و راه بروید. برخی از دردها قابل انتظار است. ممکن است همان روز بتوانید مرخص شوید. با این حال ، ممکن است لازم باشد یک شب را برای نظارت در بیمارستان بمانید اگر:

•  بیش از یک مهره برای شما جراحی شده باشد
  •  پزشک عارضه ای را مشاهده کند
  •  حال عمومی شما مناسب نباشد

پزشک به شما توصیه می کند که چه زمانی می توانید فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید و آیا باید از مکمل ها یا داروهای تقویت کننده استخوان استفاده کنید یا خیر. احتمالاً از شما خواسته می شود که برای بررسی پیشرفت عمل ، یک ویزیت پیگیری با پزشک داشته باشید. کیسه یخ می تواند به تسکین درد یا درد فوری کمک کند ، اما باید ظرف 48 ساعت احساس بهتری داشته باشید و دردها تسکین پیدا کند.

عوارض و خطرات کیفوپلاستی یا تزریق سیمان

همه روشهای پزشکی تا حدودی دارای خطر هستند. احتمال عفونت یا خونریزی در محل نفوذ سوزن به پوست شما وجود دارد. در برخی موارد ، آسیب عصبی می تواند منجر به بی حسی ، ضعف یا سوزن سوزن شدن شود و یا ممکن است نسبت به موادی که در این روش استفاده می شود واکنش آلرژیک نشان دهید.

تحقیقات نشان داده بعد از کیفوپلاستی یا ورتبروپلاستی ، حدود 10 درصد از افراد دچار شکستگی فشاری بیشتری می شوند. از سایر عوارض و خطرات این روش میتوان به امکان نشت سیمان استخوان به ماهیچه و بافت اطراف نخاع و آسیب عصبی که در موارد نادر می تواند باعث فلج شود و یا نشت سیمان استخوانی به رگ های خونی منجر به آسیب به عروق خونی ، ریه ها ویا قلب شود

فواید روش تزریق سیمان

•  کاهش چشمگیر و مداوم کمردرد
  •  ترمیم پایدار ارتفاع بدن مهره ها