• تنگی کانال نخاعی کمری: آیا باید جراحی کنم؟
  • تنگی نخاع کمری چیست؟
  • چه درمانهای غیرجراحی برای تنگی نخاع استفاده می شود؟
  • جراحی تنگی نخاع کمری چیست؟
  • آیا جراحی تنگی کانال نخاع تاثیر مثبت دارد؟
  • ریسک های جراحی برای تنگی نخاع کمری چیست؟
  • ریسک های عدم عمل جراحی برای تنگی نخاع کمری چیست؟
  • چرا ممکن است پزشک جراحی تنگی نخاع کمری را توصیه کند؟

فیلم جراحی تنگی کانال نخاع دکتر بصام پور

تنگی کانال نخاعی کمری: آیا باید جراحی کنم؟

1. گزینه های شما برای درمان تنگی کانال نخاع روش های زیر میتواند باشد:
  2.  برای تسکین علائم خود جراحی انجام دهید.

درمان غیر جراحی مانند تغییر شیوه انجام فعالیت های خود ، مصرف داروها برای کنترل درد ، انجام ورزش یا انجام فیزیوتراپی را امتحان کنید.با انواع تنگی کانال نخاع آشنا شوید

تنگی نخاعی در ناحیه کمر (ستون فقرات کمری) می تواند باعث درد ، بی حسی یا ضعف در پشت ، باسن و پاها شود. علائم ممکن است گاهی اوقات بسیار بد باشد و در زمان های دیگر چندان بد نباشد. بسیاری از مردم می توانند علائم خود را با مواردی مانند تغییر شیوه انجام فعالیت ها ، مصرف داروها برای کنترل درد ، انجام ورزش یا انجام فیزیوتراپی مدیریت کنند. اگر یکی از این موارد جواب نداد ، می توانید روش دیگری را امتحان کنید یا ترکیب این روش ها را امتحان کنید. اگر چند ماه درمان های دیگری را امتحان کرده اید و درد یا علائم هنوز آنقدر شدید است که نمی توانید فعالیت های عادی خود را انجام دهید ، ممکن است بخواهید جراحی کنید.با روش های جراحی تنگی کانال نخاع آشنا شوید.

جراحی کمر دارای برخی خطرات است ، از جمله عفونت ، آسیب عصبی و احتمال اینکه جراحی علائم شما را تسکین ندهد. و حتی اگر با جراحی بهبود پیدا کنید ، این احتمال وجود دارد که در آینده علائم جدیدی را مشاهده کنید. جراحی ممکن است برای تسکین درد و کمک به حرکت راحت تر از درمان های غیر جراحی بهتر عمل کند. جراحی ممکن است درد باسن و ساق را بیشتر از درد کمر تسکین دهد. برای توضیح این روش درمانی ابتدا لازم است به صورت کلی این مشکل رابررسی کنیم.

تنگی نخاع کمری چیست؟

تنگی نخاع کمری تنگ شدن کانال نخاعی در ناحیه کمر است. معمولاً زمانی رخ می دهد که استخوان و سایر بافت ها در داخل دهانه های استخوان های نخاعی رشد می کنند. که می تواند اعصاب منشعب از نخاع را تحت فشار قرار دهد. فشار دادن می تواند باعث درد ، بی حسی یا ضعف شود ، اغلب در پشت ، باسن ، یک پاها یا پاها. علائم ممکن است گاهی اوقات بسیار بد باشد و عود کند و در زمان های دیگر فروکش کند و چندان دردناک نباشد. آرتریت شایع ترین علت تنگی نخاع است. موارد زیادی وجود دارد که می تواند به تسکین علائم شما کمک کند ، اما آنها آرتریت شما را از بین نمی برند. با گذشت زمان ، آرتروز شما بدتر می شود و علائم تنگی نخاع ممکن است دوباره ظاهر شود.

چه درمانهای غیرجراحی برای تنگی نخاع استفاده می شود؟

چندین درمان وجود دارد که می تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید و فعالیتهای خود را بتوانید بهتر انجام دهید و از جراحی اجتناب کنید. که شامل:

تغییر شیوه انجام فعالیتها :

بدان معنا که سعی کنید روشهای دیگری را برای انجام فعالیتهای خود انجام دهید که باعث درد نشوند یا علائم را بدتر نکند. به عنوان مثال می توانید از سبد خرید یا واکر چرخ دار استفاده کنید تا هنگام راه رفتن کمی به جلو خم شوید.

مصرف داروها برای کنترل درد :

به نظر می رسد داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن موثرترین مسکن های بدون نسخه برای کمردرد هستند.

انجام ورزش :

ورزش هوازی می تواند به علائم شما کمک کند. می توانید با شیب ملایم روی تردمیل راه بروید. یا می توانید دوچرخه ثابت استفاده کنید. در هر دوی این نوع ورزش ها ، هنگام تمرین ، ستون فقرات شما کمی به جلو متمایل می شود. بنابراین ممکن است برای شما راحت تر از سایر ورزش ها باشد.

انجام فیزیوتراپی:

به شما کمک می کند تمرینات کششی و قدرتی را یاد بگیرید که ممکن است درد و سایر علائم را کاهش دهد. هدف از فیزیوتراپی این است که کارها و فعالیت های روزانه خود را آسان تر انجام دهید.

تزریق استروئید :

گاهی اوقات سعی می شود با کاهش التهاب در ریشه عصب، درد پا را کاهش داد ، این روش ممکن است برای برخی افراد مفید باشد. اما معمولا فقط برای مدت کوتاهی به تسکین علائم کمک می کند.

جراحی تنگی نخاع کمری چیست؟

لامینکتومی فشاری شایع ترین نوع جراحی برای درمان تنگی نخاع کمری است. این جراحی برای از بین بردن فشار روی ریشه های عصب نخاعی انجام می شود. استخوان (قسمت هایی از مهره ها) ، بافت ضخیم یا هر دو را از بین می برد تا از تنگ شدن کانال نخاعی و فشار یا تحریک اعصاب نخاعی جلوگیری کند.میتوانید روش های جراحی تنگی کانال نخاع را مطالعه کنید در برخی موارد ، ممکن است فیوژن ستون فقرات به طور همزمان انجام شود تا ستون فقرات ثابت بماند. این جراحی دو یا چند استخوان را به هم می پیوندد یا به هم می چسباند تا مفاصل دیگر نتوانند حرکت کنند. این جراحی پیچیده تر است و خطرات بیشتری دارد. و معمولاً نیازی به آن نیست مگر آنکه مشکلات کمر دیگری همراه با تنگی نخاع داشته باشید.

آیا جراحی تنگی کانال نخاع تاثیر مثبت دارد؟

تحقیقات نشان می دهد که:

• جراحی ممکن است برای تسکین درد و کمک به حرکت بهتر، بهتر از درمان های غیر جراحی عمل کند. اگر درمان های غیرجراحی به اندازه کافی خوب عمل نکرده باشند ، ممکن است جراحی بتواند به شما کمک کند
  •  تا 3 ماه پس از جراحی افراد بهبود بیشتری در علائم خود مشاهده می کنند و می توانند نسبت به افرادی که جراحی نکرده اند فعالتر باشند.
  • به نظر می رسد مزایا و تاثیرات مثبت جراحی سالها(8 تا 10 سال) ادامه داشته باشد.
  •  افرادی که تحت عمل جراحی قرار می گرفتند به اندازه افرادی که بدون جراحی درمان می شدند رضایت داشتند.
  •  افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفتند به طور کلی قادر به فعالیت بیشتر و درد پا کمتر از افرادی بودند که تحت درمان غیر جراحی قرار گرفتند.
  •  به نظر می رسد جراحی برای درد پا بهتر از کمر درد است ، اما ممکن است به کمردرد شما نیز کمک کند

ریسک های جراحی برای تنگی نخاع کمری چیست؟

همه جراحی ها خطرات دارد. این خطرات ممکن است برای افراد مسن جدی تر باشد. مشکلات احتمالی ناشی از جراحی عبارتند از:

• مشکلات ناشی از بیهوشی عفونت عمیق در زخم جراحی.
  • عفونت پوستی لخته شدن خون.
  • آسیب عصبی شامل ضعف ، بی حسی یا فلج. پارگی در بافت فیبری که طناب نخاعی و عصب نزدیک نخاع را می پوشاند.
  • مشکل در دفع ادرار یا از دست دادن کنترل مثانه یا روده.

درد طولانی مدت (مزمن) ، که در برخی موارد پس از عمل جراحی اتفاق می افتد. این احتمال وجود دارد که جراحی علائم شما را تسکین ندهد. و حتی اگر با جراحی بهبود پیدا کنید ، این احتمال وجود دارد که در آینده علائم جدیدی را مشاهده کنید. علائم ممکن است پس از چندین سال دوباره عود کنند. در موارد زیر ممکن است نیاز به جراحی دوم باشد: تنگی نخاعی در ناحیه دیگری از ستون فقرات ایجاد می شود. جراحی قبلی علائم را کنترل نکرد. بافت دوباره رشد کرده و بر نخاع یا ریشه های عصب نخاعی فشار می آورد.

ریسک های عدم عمل جراحی برای تنگی نخاع کمری چیست؟

برای اکثر مردم ، مشکلی وجود ندارد که چندین ماه قبل از تصمیم گیری در مورد جراحی ، درمان های غیرجراحی را امتحان کنیم. بسیاری از مردم می توانند علائم خود را با تغییراتی در نحوه انجام فعالیت های خود ، مصرف داروها برای کنترل درد ، انجام ورزش یا انجام فیزیوتراپی مدیریت کنند. اما اگر این روش های درمانی دیگر موثر واقع نشدند ، جراحی کردن میتواند گزینه دیگری برای شما باشد. در صورتی که علائم جدی دیگری مانند کنترل مثانه یا روده ، بی حسی یا ضعف و تغییرات ناگهانی در راه رفتن یا حرکت داشته باشید ، انجام عمل جراحی توصیه میشود. چرا که این علائم به خودی خود بهتر نمی شوند و ممکن است بدتر شوند.

چرا ممکن است پزشک جراحی تنگی نخاع کمری را توصیه کند؟

پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند اگر:

• درد و ضعف شما به حدی بد است که مانع فعالیتهای عادی شما می شود و بیش از آنکه بتوانید مدیریت کنید ، بدتر شده است.
  • شما حداقل چند ماه درمانهای دیگر را امتحان کرده اید - نحوه انجام فعالیتهای خود ، مصرف داروها برای کنترل درد ، انجام ورزش یا انجام فیزیوتراپی - اما آنها بی نتیجه بوده اند.
  • شما کمتر از حد معمول قادر به کنترل مثانه یا روده خود هستید.
  • شما متوجه تغییرات ناگهانی در توانایی راه رفتن خود به صورت ثابت می شوید

1. آیا احتمال داره کسی که عمل تنگی نخاعی، انجام میده وضعیتش بدتر بشه

1. تخصص، وضعیت بیمار و مراقبت های بعد از جراحی بسیار مهم هست،میتونید برای دریافت مشاوره با پزشک نوبت دریافت کنید

2. دکتر عزیز وجودت همیشه سلامت دستتانت پر قدرت وپایدار وپر قدرت باشید ......همیشه دوستدارتان

3. سلام آقای دکتر منم 35روزه دیسک.گردنمو عمل کردم .فردای عمل تمام دردام به صفر رسید. و ازشمال اومدم پیشتون جراحی کردم شما مثل خود ندارید جراح نمونه کشوری باعث افتخار ایران مون هستید .سالم و سربلند باشید .

4. مادر من بیست پنچ روز پیش شما عملش کردین خیلی خیلی خوب شده ممنون دکتر جان

5. باعرض سلام و خسته نباشيد .من حدود چهار ماه و ده روز است كه جراحي تنگي كانال نخاع توسط دكتر بصام پورانجام دادم الان نزديك يك ماه و اندي است كه كمرم درد و سوزش بطوري كه انگار سوزن فرو ميكنن به پشتم و اين درد بعضي اوقات خيلي بيشتره. خواهشاً بفرماييد اين درد طبيعي هست يا من بايد به پزشك مراجعه كنم

1. سلام وقتتون بخير ميتونيد نوبت آنلاين دريافت كنيد و توسط دكتر بصام پور ويزيت بشيد تا شرايطتون و بررسي كنند